czwartek, 7 listopada 2013

W samo południe (High Noon) 1952 reż. Fred Zinnemann

   W samo południe to film już kultowy, plasujący się niemal na wszystkich listach "top 10 najlepszych westernów". Trochę mnie to zaniepokoiło, gdyż nieraz już się naciąłem na takich "klasykach". Raz jeszcze wiec pełen nadziei, ale i niepokoju zasiadłem, by samemu wyrobić sobie zdanie.

   W dniu ślubu, a zarazem przedostatnim dniu służby szeryfa Willa Kane'a, do miasteczka przybywa trzech bandytów, oczekują na przyjazd pociągu z ich towarzyszem Frankiem Millerem, którego Kane pięć lat wcześniej schwytał za morderstwo i wysłał na szubienicę. Uniewinniony zbir zamierza wyrównać rachunki. Will wbrew namowom przyjaciół postanawia zostać w miasteczku i podjąć walkę, w tym celu próbuje bezskutecznie zebrać ludzi, którzy mu pomogą.


   Postać szeryfa Willa Kane'a spodobała mi się już od początku. Chociaż mógł odjechać nie zrobił tego, postanawiając zmierzyć się z przestępcami, podczas gdy inni chowali głowy w piasek. Niesamowity był obraz poszukiwania zastępców, którzy u jego boku stawiliby czoła niebezpieczeństwu. Część ludzi odmawiała z sympatii do Millera, ale zdecydowana większość stchórzyła. Nieliczni którzy chcieli pomóc zostali przez pozostałych zniechęceni (scena w kościele) lub nie nadawali się do tego (pijak i czternastolatek). Osobną kategorię stanowił Harvey Pell, który gotów był walczyć w zamian za mianowanie go szeryfem. W takiej sytuacji Will zdecydował się na samotną walkę.

   Zdecydowanie fabuła mnie oczarowała i parę razy zaskoczyła. Chociaż nie ma wiele strzelanin i popisów konnych to wciąga przede wszystkim od strony psychologicznej. Niesamowite są przemiany i decyzje bohaterów. To pasjonująca próba charakterów, jak w 15:10 do Yumy.


   Ten film to nie tylko western, ma o wiele głębszy sens i pozostaje aktualny do dziś. Ukazuje ludzką znieczulicę i strach w obliczu niebezpieczeństwa, a także samotność i niezrozumienie jednostek cechujących się odwagą i dbałością o wspólne dobro. To smutne, ale od zarania dziejów prawdziwe zjawisko.

   Podział na dobrych i złych (nie licząc tych z bierną postawą) jest dość wyraźny, co akurat nieszczególnie przypadło mi do gustu. Wolę gdy bohaterowie dzielą się na tych mniej i bardziej złych oraz ofiary. Czasy rycerzy na białych koniach minęły.

   Zmierzwił mnie też nieco wątek miłosny i niezdecydowanie żony Kane'a - i tak było wiadomo, że wróci do męża. Nie biorę tego jednak pod uwagę przy ocenie ogólnej, bo taki już urok amerykańskich produkcji lat 50'.

   Od strony technicznej spotkało mnie kilka miłych niespodzianek. Przede wszystkim miasteczko. Zdaje się ono by "obszerniejsze", to nie typowe "dwie ulice na krzyż, saloon, kościół i bank". Bohaterowie mają tu większe pole manewru, przy czym w zasadzie nie opuszczają terenu zabudowanego. No właśnie, nie ma tu zapierających dech w piersiach krajobrazów prerii czy pustyni skalistej, ale i tak zdjęcia są świetne. Dopełnieniem tego jest muzyka, nie wybitna, ale dopasowana i tworząca klimat.


   Na koniec o grze aktorskiej. W zasadzie cały film kradnie Gary Cooper i trudno się dziwić, że został facet jedną z legend kina, dziś takich aktorów ze świecą szukać. Śmieszna sprawa, ale momentami z wyglądu kojarzył mi się z Gene'm Hackmanem. Pozostałe role również dobre, ale w zasadzie przyćmione postacią szeryfa. Co ciekawe jednego z bandytów gra Lee Van Cleef, jednak to jego debiut, więc nie zobaczymy wiele.

   Tym razem się nie zawiodłem, film zasłużył na swoją pozycję i również u mnie ląduje w Top 10.


7 komentarzy:

  1. Film opowiada bardzo ciekawą historie o ludzkiej naturze, ale możecie mnie zakopać żywcem, bo mi się nie podobał.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdarza się najlepszym, nie martw się. Ja raz prawie zostałem zlinczowany jak powiedziałem, że nie podobał mi się "Łowca androidów" :D

      Usuń
  2. No co pan, muzyka jest prześliczna. ;) Wiem, wiem, rzecz gustu^^ W każdym razie film cenię głównie za pokazywanie ludzi w obliczu zagrożenia - różnych ludzi, którzy z bardzo różnorodnych powodów podejmują jakieś decyzje... Jedni z własnej woli, inni namówieni itp. Fajnie to było pokazane.

    Cóż, z tym wątkiem miłosnym... Może moja perspektywa jest po prostu wybitnie babska, ale mi ten wątek się spodobał. To znaczy - żona-kwakierka wkurzyła mnie totalnie, ale Ramirez! Helen Ramirez jest tak doskonała, że nie rozumiem, jak mogłeś ją pominąć. :) Dumna, oddana kobieta, która jednak zna swoje miejsce. I która jako jedyna potrafiła skutecznie przygadać Amy. Mogłabym ten film oglądać wyłącznie dla Helen. :)

    No i ej! Lee van Cleef. ;) Drugi powód, dla którego mogłabym ten film oglądać. Nawet jeśli jego spektakularna rola to było... no... głównie czekanie.

    A teraz uwaga, będę krzyczeć, rwąc włosy z głowy - mam nadzieję, że nie weźmiesz tego zbyt powaznie. ;)

    JAK MÓGŁ CI SIĘ NIE PODOBAĆ "ŁOWCA ANDROIDÓW"? o.O

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak na western sporo politykowania i wątków społeczno-psychologicznych, bo w zasadzie "dzieje się" tylko przez ostatnie dziesięć minut.

      Jak tylko zobaczyłem Ramirez (a może usłyszałem) to pomyślałem sobie: o kurde! Morticia Addams :D Ale faktycznie, niezależna babka na Dzikim Zachodzie to zjawisko.

      :D No właśnie nie wiem jak mógł mi się nie podobać, takie życie :D Może nawet wrzucę tu kiedyś recenzję tego filmu, ściągając na siebie gniew całego internetu :D

      Usuń
    2. Każdy powinien mieć jakieś filmy, o których jak się wypowie, to ściągnie na siebie gniew ze strony większości. Jak ktoś nie ma takich filmów, to nie ma też własnego gustu.

      Usuń
  3. Dawno temu oglądałem "Łowcę androidów", ale pamiętam, że mnie nie zachwycił :D
    "W samo południe" to według mnie bardzo dobry western, w którym zwyczajne na pozór rekwizyty, takie jak blaszana gwiazda i zegar awansują do ról symboli. Ciekawie prezentuje się tu szczególnie motyw nieubłaganie płynącego czasu. Poza tym, świetny jest w filmie nie tylko pojedynek z bandytami, ale i psychologiczna walka ze społecznością miasteczka. Za Garym Cooperem nie przepadam, ale rola szeryfa Kane'a to według mnie jedna z jego najlepszych ról, świetni są również Lee Van Cleef, Sheb Wooley i Robert Wilke w rolach bandytów czekających na pociąg :D Co do postaci kobiecych to wolę jednak zdecydowanie Grace Kelly niż tę Meksykankę, Katy Jurado.
    Mimo wszystko nie zaliczam filmu Zinnemanna do Top 10, mam inne ulubione westerny, zaś w temacie szeryfa walczącego z bandytami znacznie wyżej oceniam "Rio Bravo" Hawksa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie Lee Van Cleef nie miał jeszcze odpowiedniego wyglądu do tej roli, taki trochę szczawikowaty wypadł. Za to parę lat później ze swoją twarzą świetnie nadawał się na postrach Dzikiego Zachodu :D

      Usuń